NYT Doubles-Down on a Really Bad Bet | Energy In Depth — Northeast ...

1 of 3

| |
.II- ‘Irl e .

Home Who We Are Fact Sheets  Studies Debunked!

Industry Links

http://eidmarcellus.org/2011/07/19/brisbane-response/

What We're Reading  Get Involved  Contents

NYT Doubles-Down on a Really Bad Bet
2011 JULY 19

by Chris tags: Arthur Brisbane, Deborah Rogers, Ian Urbina, Marcellus Shale, New

York Times, Rick Berke

When New York Magazine reported earlier this month that the national editor of The New
a York Times had sent an internal memo laying out a “surprisingly detailed” defense of

reporter Ian Urbina’s latest front-page attack on natural gas, the hope was that the memo
would spur an equally detailed response by Arthur Brisbane, The Times’ public editor. That hope was
realized when Mr. Brisbane’s 1,100-word piece was posted on the paper’s website over the weekend,
a column in which Brisbane takes square aim at The Times for going “out on a limb” and “lack[ing]

an in-depth dissenting view in the text.”

The Brisbane piece is remarkable for a number of reasons, and on a number of levels — but the views

it conveys and questions it asks are ones that have been raised plenty by several respected experts

over the past three weeks. Just today, in fact, the head of the U.S. Energy Information
Administration (EIA) told the U.S. Senate that “the data clearly show that shale gas is rapidly
becoming a significant source of natural gas supply” — a direct hit to The Times’ thesis. According to
POLITICO, he went on to tell the lawmakers that emails from EIA cited by The Times as part of its

reporting “came from an entry-level staffer who had been hired as an intern in 2009.”

Notably, as the criticisms of The Times have continued to pile up — most recently from The Times
itself — the response on the part of the reporter who authored the piece (and the editors who
allowed it to run on the paper’s front-page) has been to dig-in and double-down. In an interview on
public radio last month, Urbina sought to defend his story by characterizing it simply as a way to
advance a “full and candid discussion of all the factors that play into the long-term viability of
[natural gas].” His editors have taken a different tack, basing their defense of Urbina’s work on the
notion that, since it took him six months to do it, and since it includes lots of emails from “industry
insiders,” it must be good. Of course, activity isn’t the same thing as achievement. Just like volume

isn’t the same thing as veracity (read on, after the jump).

But all that aside, what really caught our eye in the Brisbane piece are the sections in it capturing the
responses he received from the paper’s editors, and Urbina himself. In one exchange, Brisbane asked
the reporting crew why it didn’t think it necessary to give ExxonMobil a call, one of the world’s
largest publicly traded companies and a major player in shale gas development in the United States
and abroad. If shale is just one big Ponzi scheme, as The Times, channeling its sources, suggests,
then why, as Brisbane asked, would a company like Exxon invest $41 billion — more than the GDP of

Guatemala — to purchase a major shale producer like XTO?

Now, if these Times guys had any real conviction on the issue, they would have responded back to
Brisbane in a straightforward manner — sticking to their guns and dismissing the Exxon investment
as further proof that even the biggest companies, conducting the most intensive due diligence, can
easily get swept up and led astray by the “irrational exuberance” of shale. Sure, they would have still

been wrong. But heck, at least they would have been consistent.

Instead, Urbina and deputy national editor Adam Bryant chose a decidedly less courageous response

path — telling Brisbane that their beef wasn’t with Exxon or the other majors at all, but rather with

@ ENERGYINDEP T

UPDATES

Get the latest news delivered to you:

RSS Feed Email Updates

SEARCH

type and press enter

EID MARCELLUS EVENTS

EID Calendar
Today August 2011 ¥ FPrint Weel
Sun Mon Tue Wed  Thu Fri Sat
31 Aug1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 " 12 13

21 22 23 24 25 26 27
+2 more

28 29 30 31 Sepit 2 3

Events shown in time zone: Eastern  ___

Tan EY v ade Calaedar |

SOCIAL
B Facebook

S Twitter

You

B YouTube

ARCHIVES

August 2011
July 2011
June 2011

May 2011

8/9/2011 11:47 AM



NYT Doubles-Down on a Really Bad Bet | Energy In Depth — Northeast ... http://eidmarcellus.org/2011/07/19/brisbane-response/

“independents” that continue to be “the most vocal boosters of shale gas.” .
April 2011

But then again, if the independent producers are the real problem here, if independents are the ones
responsible for creating the “bubble” trumpeted by The Times, then how does the paper square that
view with the fact that Exxon (and Shell, and Chevron) established its foothold in the Marcellus by
purchasing — wait for it — an independent? Unfortunately, the majors never got the chance to answer
that question for the piece. Because it wasn’t asked. Because what the reporters would have learned
by posing it would have undermined the predetermined path of their narrative. And that’s no fun at
all.

Of course, it’s also no fun to be publicly called-out for shoddy reporting by your paper’s ombudsman,
something The Times’ editors would never have predicted possible given the relative impunity they
experienced following all those hit-pieces previously filed by Urbina attacking natural gas. Plainly
put, these guys thought they’d skate by unnoticed, even while violating the most basic standards
governing fair reporting and proper sourcing. No one quibbles with including the well-known
perspective of Deborah Rogers in your piece. But the fact that you consider it unnecessary to

mention that Ms. Rogers is affiliated with the Oil and Gas Accountability Project, one of the most

aggressively anti-shale activist groups in the country, is just bizarre. And yet: The Times continues to

stand by that and other curious decisions it made.

As for the paper’s case itself, it’s based on data and emails dating as far back as 2007 — long before
the promise and potential of shale development in the United States, and certainly around the world,
had been fully realized. Today, that potential is being actualized — and no one knows quite how
transformative it will prove to be heading into the future. All we know is that it will be

transformative. Indeed, it already is.

from — Blog, Debunked

2 Responses Post a comment

Tom PERMALINK
July 19, 2011

It is any wonder the Times stock has declined over 61% from its 5-year high or

had to sell its soul to a Mexican investor to survive?

REPLY

SideShowBob PERMALINK
July 20, 2011

Chris.....On Monday on the EID-Northeast Marcellus Initiative Facebook site, I
posted a link to New York Times Public Editor Arthur Brisbane’s scathing dress
down of Ian Urbina’s woefully biased and ignorant attempted smackdown of
the Marcellus play and shale gas generally. And as Tom so succinctly states
above, the “Gray Lady,” this once proud “go to” source of info and public trust is
going down like the Titanic, or as they say in the submarine service.....Gray
Lady Down. So, many thanks for reporting on Mr. Brisbane’s defense of a free,
unbiased press, something that has seen precious little daylight in New York
City and Philly during this Marcellus debate.

REPLY

Leave a Reply

Name (required):

2 of 3 8/9/2011 11:47 AM



NYT Doubles-Down on a Really Bad Bet | Energy In Depth — Northeast ... http://eidmarcellus.org/2011/07/19/brisbane-response/

Email (required):

Website:

Comment

Note: You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Submit Comment

Vigilance Theme by The Theme Foundry Copyright 2011 .

3 of 3 8/9/2011 11:47 AM



